Reklama
 
Blog | Filip Ušák

Krajská zdravotní- „příkladný“ hospodář

Krajská zdravotní a. s. , společnost 100% vlastněná Ústeckým krajem, která spravuje 5 velkých nemocnic, na sebe opět poutá pozornost podivnou zakázkou. V situaci, kdy ještě neutichly vášně ohledně podivných nákupů zdravotnické techniky a kdy má vedení Ústeckého kraje plné ruce práce s vysvětlováním své verze příběhu nejen veřejnosti, ale především Bruselu, tak vypsala ústecká Masarykova nemocnice výběrové řízení na osmiletý úklid nemocnice za cenu cca 200 milionů korun.

To by ještě nebylo tak zvláštní- jistě je to na první pohled strašlivě mnoho- kdyby ovšem nechtěla při výběru vítěze použít osvědčené techniky losování. Právě schválená novela zákona o veřejných zakázkách, kritika veřejnosti ze všech stran, doporučení Úřadu regionální rady jsou  v součtu zřejmě malé argumenty proti uskutečnění  jedné z posledních předvolebních loupeží. On totiž los nic jiného není.

 

Krajská zdravotní, a. s. nám již v minulosti ukázala, že je skutečným vzorem ve správném hospodaření. Nákup zdravotnické techniky, která byla podle některých odhadů až o 120 milionů dražší, než musela být, učinil z této krajské obchodní společnosti symbol rozkrádání evropských peněz. Tehdy ani tak nešlo o způsob výběru dodavatele podle dnes již zprofanovaného způsobu výběru losem, nýbrž byl použit ještě „efektivnější“ způsob – a to zadávací kritéria postavená tak (zbytečně) náročně, že byla v podstatě vyrobena na míru jedinému uchazeči, a tedy i vítězi-  firmě Hospimet poroklima.  Je naprosto zřejmé, že kdyby se o každý zdravotnický přístroj soutěžilo transparentně, tak by se mohlo přihlásit více firem a z principu soutěžení by zvítězila nejlevnější nabídka, nikoliv ta jediná. Ostatně novela zákona o veřejných zakázkách soutěže kam se přihlásí jediný uchazeč, rovněž zapovídá…

Reklama

 

Celá tato etuda výběru zdravotnické techniky byla započata v minulém volebním období krajského zastupitelstva, kdy byl předsedou představenstva jeho dnešní místopředseda René Budjač z ODS. Po volbách pozici šéfa KZ, a. s. obsadil tehdy sociální demokrat Petr Benda a Budjač obsadil pozici místopředsedy. Bývalý hejtman Šulc, který tehdy působil coby předseda ROP Severozápad- tedy „schvalovatele“ oné evropské dotace- dle dohody s ČSSD zůstal na stejné pozici i coby krajský radní pro dopravu v dnešní koalici. Měl jsem to štěstí být u veřejného projednávání Krajského soudu s obžalovaným bývalým ředitelem ROP Severozápad Petrem Kušnierzem, kde Ing. Šulc vystoupil jako svědek – obžaloba Kušnierze viní z toho, že za přidělení evropských dotací požadoval do kapsy desátky. Odpovědi, kde si radní a poslanec Šulc na nic nepamatoval, a to ani na to, že Petr Kušnierz pod ním pracoval jako vedoucí odboru v době jeho působení v čele mostecké radnice, či odpovědi, kde vyjadřoval svoji spokojenost s jeho prací v době ředitelování ROPu, vzbuzovaly úsměvné reakce přítomné veřejnosti. Těžko říct, zda se jednalo o arogantní pózu zakrývající cosi (???), či na dřeň projevenou nekompetentnost mající stejný účel.

 

Obecně lze říci, že obchodní společnosti jako je KZ, a. s. se řídí obchodním zákoníkem a nikoliv zákonem o obcích či krajích. Už v tomto je ztížená případná kontrola správnosti hospodaření jakékoliv podobné obchodní společnosti vlastněné samosprávou. Z pozice zastupitele (tedy člena nejvyššího orgánu vlastníka společnosti) máte prakticky podobné možnosti kontroly hospodaření jako každý jiný občan. Můžete se ptát, ale tím, že věci nejsou automaticky zveřejněny, tak jsou veškeré tyto věci hůře kontrolovatelné. Tolikrát proklamovaná transparentnost tak zde závisí mnohem více na vůli vlastníka, kterým je ze zákona rada kraje či města, jejíž jednání jsou zpravidla neveřejná a do které jsou navoleni zástupci vládnoucí většiny. Tedy i té většiny, která má například v našem případě zájem na losování či výběru z úzkého okruhu možných dodavatelů. Mám osobní zkušenost opozičního zastupitele z Benešova nad Ploučnicí, kde mi bylo jednatelem zdejší teplárny, rovněž 100% vlastněné městem, bez okolků při jednání kontrolního výboru přiznáno, že mi při tvorbě své odpovědi na můj konkrétní dotaz stejně napíše jen to, co sám uzná za vhodné.                                                                               

 

Ke změně fungování systému, a záměrně píši systému, protože mám za to, že se jedná o systémovou chybu v nedostatku morálky, pokory a základní míry odpovědnosti nad správou svěřených veřejných statků, totiž nelze dospět jinak, než zásadní výměnou zástupců kraje ve vedení nejen této společnosti, ale i krajské rady a nastavení naprosté transparentnosti nad rámec zákona. 

Filip Ušák, PRO kraj